Był moment, że firma składała się tylko ze skrytki pocztowej i automatycznej sekretarki, na której koleżanka założycieli posiadająca angielski akcent, nagrała wiadomość informującą o istnieniu „biura” firmy.
Cała historia rozpoczęła się z 700 dolarami w kieszeni...
38 lat temu dwóch przyjaciół miało wizję, by zbudować firmę stworzoną przez fryzjerów dla fryzjerów, która dostarczy im narzędzia potrzebne do osiągnięcia sukcesu. Wszystko rozpoczęło się w 1980 roku, kiedy Paul Mitchell i John Paul DeJoria zdecydowali się wprowadzić na rynek profesjonalny system pielęgnacji włosów oparty na rewolucyjnej metodzie modelowania włosów oraz produkcie Hair Sculpting Lotion™. Założyli spółkę o nazwie Paul Mitchell Systems. Wspólnicy zaczęli promować swoje produkty pod marką Paul Mitchell® ponieważ to właśnie Paul był opiniotwórczym i charyzmatycznym fryzjerem.
Pierwsze lata działalności firmy były trudnym okresem. „Powinniśmy byli zbankrutować około 50 razy w ciągu tego pierwszego roku” – powiedział kiedyś John Paul. Słynne dziś na całym świecie czarno-białe opakowania były wynikiem braku pieniędzy na kolorowy tusz. Był moment kiedy firma składała się tylko ze skrytki pocztowej i automatycznej sekretarki, na której koleżanka posiadająca angielski akcent nagrała wiadomość informującą o istnieniu „biura” firmy.
Wyjątkowa strategia działania oparta na głębokich przekonaniach i wartościach doprowadziła firmę do sukcesu. Mitchell i DeJoria sami zaczęli wychodzić do klientów, oferując właścicielom salonów darmowe prezentacje swoich produktów oraz możliwość zakupu towaru z opcją zwrotu niesprzedanych przez salon kosmetyków. Byli pierwszymi, którzy zastosowali takie praktyki w branży produktów pielęgnacyjnych, co w rezultacie uczyniło firmę John Paul Mitchell Systems® najdynamiczniej rozwijającym się prywatnym przedsiębiorstwem w Stanach Zjednoczonych.
Niestety, w 1989 roku, Paul Mitchell zmarł na raka trzustki. Aktualnie kontynuacją jego dzieła zajmuje się John Paul DeJoria i Angus Mitchell – syn Paula Mitchella.
Marzenie wspólników rozkwitło. Dziś John Paul Mitchell Systems® osiąga roczne wyniki sprzedaży detalicznej na poziomie 900 milionów dolarów. W obecnej chwili firma ma w swojej ofercie liczne linie produktów (Paul Mitchell, The Tea Tree Collection, Paul Mitchell®Express Style™, Paul Mitchell® Professional Hair Color, Marula, Awapuhi Wild Giger, Neuro itd). Wszystkie produkty John Paul Mitchell Systems® do pielęgnacji włosów i skóry są produkowane w Stanach Zjednoczonych. John Paul Mitchell Systems® współpracuje z dystrybutorami w 80 krajach, którzy dostarczają produkty bezpośrednio do tysięcy salonów fryzjerskich. Firma zarządzana jest zgodnie z jej początkową wizją. Mimo wielu lukratywnych ofert kupna składanych przez duże korporacje konsekwentnie odmawia się sprzedaży firmy. Początkowa przysięga wspólników założycieli trwania na straży branży produktów do pielęgnacji i pozostania prywatną marką trwa nadal. Żadna z korporacji nie jest w stanie zagwarantować sprzedaży produktów Paul Mitchell® jedynie poprzez salony fryzjerskie, zatem dla Johna Paula sprzedaż detaliczna po prostu nie wchodzi w grę.
Co więcej, wyróżnikiem marki Paul Mitchell jest rozległa działalność charytatywna i społeczna – od lat m.in. wspiera organizacje i akcje walki z rakiem piersi i ochrony zwierząt. Paul Mitchell działa także na rzecz wspierania i zalesiania terenów Amazonii, a poprzez aktywne i w pełni ukierunkowane na sukces działania walczy o zakaz testowania produktów na zwierzętach. Ta filozofia przyświeca marce od początku jej założenia, a przez lata jest konsekwentnie
i z sukcesem realizowana.