Marzeniem wielu stylistów, a także i moim, było otworzenie własnego salonu fryzjerskiego. Wiadomo, że wiąże się to z ryzykiem powodzenia naszego biznesu, dlatego aby wszystko odpowiednio zadziałało należy to precyzyjnie zaplanować.
Nie jest tajemnicą, że sukces salonu nie zależy tylko i wyłącznie od umiejętności wykonywania usług. Składa się na niego bardzo wiele czynników, a każdy z nich jest równie ważny. Podpowiem, na które kwestie warto zwrócić szczególną uwagę, a także jakie rozwiązania ułatwią realizację poszczególnych obowiązków.
W nowoczesnym biznesie coraz częściej pojawiają się kluczowe słowa - strategia marketingowa. Jeśli mówimy o tak zwanej strategii zwycięskiej, jest oczywiste, że przyjmiemy reguły, które doprowadzą nasz salon fryzjerski do pełni sukcesu i pozwolą osiągnąć nasze cele biznesowe. Skuteczna strategia obniża koszty, podnosi rentowność, daje przewagę konkurencyjną, ułatwia
rekrutację, zwiększa wydajność kadry oraz obniża ryzyko porażki.
W renomowanych salonach fryzjerskich, styliści pracują wyłącznie na wysokiej jakości kosmetykach. Stanowiąc odpowiedź na wysublimowane potrzeby kobiet i mężczyzn. Ich zaawansowane receptury zostały opracowane z myślą o kompleksowej pielęgnacji wszystkich rodzajów włosów i skóry głowy. Nie bez znaczenia jest również w jaki sposób wyposażany jest salon fryzjerski. Jeśli brak w nim rozwiązań wysokiej klasy, trudno liczyć na usługi satysfakcjonujące klienta.
Wiedza na temat osób odwiedzających Twój salon jest ogromnie ważna. Mowa tu zarówno o danych kontaktowych, ale także o informacjach takich jak: ulubione zabiegi i produkty, oraz inne szczegóły, które pozwolą Ci zapewnić każdej osobie najlepszą obsługę. Pamiętaj, że na budowanie pozytywnych relacji wpływają czasem drobiazgi np. podanie komuś jego ulubionej kawy. Analiza historii wizyt pozwoli Ci z kolei skontrolować popularność poszczególnych pozycji z Twojej oferty i zdecydować o ewentualnych zmianach lub zorganizowaniu promocji. Elektroniczne karty klientów to rozwiązanie dzięki, któremu nigdy nie umknie Ci nic ważnego. Możesz odnotować w nich wszystko, co ważne, a później łatwo przeglądać zapisane informacje - z pomocą intuicyjnej wyszukiwarki.
Klienci cenią sobie komfort i oszczędność czasu. Aby odpowiedzieć na ich potrzeby, a jednocześnie ułatwić swoją pracę, udostępnij im możliwość rezerwowania wizyt przez internet. Nie martw się o rozdzwoniony telefon w salonie - pozostaw wszystko swojemu wirtualnemu recepcjoniście, który zadba o zapełnianie się Twojego kalendarza.
Istotną sprawą jest właściwy dobór pracowników, a więc nasz wykwalifikowany zespół, który powinniśmy systematycznie szkolić, stosując jednocześnie rutynowe testy wiedzy. Mowa tutaj nie tylko o szkoleniach z zakresu wykonywania usług, ale także z obsługi klienta czy sprzedaży. Dobrze przygotowany zespół to prawdziwy skarb dla firmy, ponieważ wie, jak odpowiednio zarekomendować usługi i produktu, a tym samym zachęcić klientów do rezerwacji kolejnych wizyt czy zakupu kosmetyków do pielęgnacji włosów w domu. W tej kwestii warto pamiętać także o odpowiednim motywowaniu pracowników, aby czuli, że ich wysiłek to korzyść przede wszystkim dla nich samych.
Dobra organizacja czasu to podstawa sprawnego funkcjonowania firmy. Pozwala Ci zrealizować wszystkie założone cele, a także zapewnić komfort pracy zespołowi. Gdy pracownicy mają do dyspozycji przejrzysty grafik, zawierający informacje o wszystkich wizytach i innych obowiązkach, są w stanie lepiej zorganizować swój czas i finalnie zrobić wszystko, co do nich należy. Dzięki temu pracuje im się lepiej, bez niepotrzebnego stresu i zamieszania.
Nawet dobrze prosperujący salon powinien dbać o promocję swoich usług - organizować ciekawe kampanie reklamowe i przygotowywać specjalne oferty dla klientów. W ten sposób wzmacniasz relacje ze stałymi klientami, a także przyciągasz nowych. Ciekawym pomysłem, który można wprowadzić do oferty na stałe, są karty podarunkowe. Dzięki nim otrzymujesz z góry zapłatę za usługi, które zrealizowane zostaną dopiero w przyszłości. To świetny sposób na zabezpieczenie finansów firmy. Dobrze zaplanowane działania promocyjne nie pochłaniają wiele czasu ani pieniędzy, a przynoszą naprawdę wspaniałe efekty. Z ich pomocą zwrócisz uwagę odbiorców na mniej popularne usługi, zareklamujesz nowości, a także poszerzysz
grono swoich stałych klientów.
Stała komunikacja z klientami jest bardzo ważna za pomocą smsów czy maili. W ten sposób pokażesz klientom, że są dla Ciebie ważni, a jednocześnie przypomnisz im o swoim istnieniu. W codziennej komunikacji sprawdzą się z również media społecznościowe. Publikuj tam nowinki z życia salonu, zdjęcia i filmy pokazujące Twój zespół i jego pracę oraz informacje o wszelkich akcjach i promocjach, które organizujesz. Stworzenie programów lojalnościowych dla klienta spowoduje przynależność do salonu jak do klubu, stąd karty lojalnościowe powinny być nieodłączną częścią naszej strategii biznesowej.
Warto pamiętać o wszystkich wymienionych kwestiach, ponieważ to właśnie dzięki nim możesz lepiej zarządzać swoim biznesem, a także zapewniać najwyższy poziom obsługi swoim klientom.
Marta Robak laureatka wielu prestiżowych konkursów w Polsce i na świecie. Mistrzyni Świata i trzykrotna Mistrzyni uropy we Fryzjerstwie Artystycznym. Ambasador i Dyrektor Artystyczny Kaaral Polska. Szkoleniowiec z zakresu nowoczesnego fryzjerstwa i kreowania trendów. Członek międzynarodowej grupy artystycznej Kaaral. Zapraszana jest na seminaria i pokazy na całym świecie. Nagrodzona tytułem Międzynarodowego Stylisty roku w Mirror Awards - Canada. Autorka wielu kolekcji fryzur publikowanych w czasopismach modowych oraz na pokazach mody. Odznaczona złotym i platynowym medalem im. Jana Kilińskiego za wybitne zasługi dla Rzemiosła Polskiego.