Roman Godek założyciel i właściciel firmy Chantal, produkującej profesjonalne kosmetyki do włosów.
RG: Generalnie jesteśmy bardzo mocno sfokusowani na rynek profesjonalny. Swoją energię poświęcamy głównie produkcji kosmetyków dla salonów fryzjerskich pod marką Intensis i Intensis Color Art. Jest to nasz główny obszar działania bazujący na trzydziestoletnim doświadczeniu. Dopiero od niedawna robimy lekkie rozeznanie rynku konsumenckiego, detalicznego. Aktualnie wdrożyliśmy na tym rynku trzy serie kosmetyków pod marką Sessio, która już notuje zainteresowanie zarówno w Polsce jak i w eksporcie.
Produktem łączącym rynek fryzjerski i rynek farmaceutyczny jest linia Hair Biotic będąca swego rodzaju kuracją dla włosów osłabionych i wypadających. Jednak mimo bardzo skutecznego produktu o udowodnionym badaniami działaniu to nie farmacja jest podstawowym rynkiem zbytu. Nadal chcemy się rozwijać w kierunku produktów profesjonalnych.
RG: Przede wszystkim bardzo gÅ‚Ä™boka specjalizacja, czyli to, że jesteÅ›my wierni tematyce wÅ‚osów i tylko wÅ‚osów. Nie produkujemy kosmetyków do pielÄ™gnacji ciaÅ‚a czy kosmetyki dekoracyjnej – te tematy nas zupeÅ‚nie nie interesujÄ…. Wolimy swój czas poÅ›wiÄ™cać jednej dziedzinie, a przez to możemy wchodzić wystarczajÄ…co gÅ‚Ä™boko żeby czuć siÄ™ tam ekspertami.
To co nas jeszcze wyróżnia to fakt, że bardzo dużo eksportujemy. Udział eksportu w sprzedaży ogółem w Chantal przekracza 60% Eksportujemy w tej chwili na około 40 rynków na całym świecie, a nasze produkty można spotkać nie tylko w całej Europie, ale również w Afryce w Azji. Jesteśmy nawet na antypodach, bo nasze produkty sprzedajemy również na Tahiti.
RG: Dobrze wiemy, że fryzjerstwo to jest zawód bardzo wyjątkowy. To jest zawód bardzo ściśle związany z modą, z artyzmem, z kreacją, czyli innymi słowy właśnie z pasją. Bez pasji nie można wytworzyć produktów których chcieliby używać styliści, fryzjerzy. Produktów, które zawsze są obecne w procesach metamorfozy i wydobywania piękna. Z tej pasji zrodziła się i działa w siedzibie firmy nasza własna akademia szkoleniowa Prosalon Professional. Mamy swój team szkoleniowy, który nie tylko edukuje dla nas adeptów sztuki fryzjerskiej w kraju i za granicą, ale także w naszych barwach startuje w konkursach i dzieli się z nami swoim doświadczeniem i inspiracjami. W akademii mamy również mini studio fotograficzne, gdzie ciekawsze prace są fotografowane i tak powstaje pewna baza do wykorzystania w działaniach marketingowych.
Ta pasja przerodziła się u nas w swego rodzaju misję. Widząc jak rozwija się w tej chwili fryzjerstwo w Polsce, widząc ilość powstających szkół fryzjerskich, widząc dokonania uczniów tych szkół, widząc z jak zdolną młodzieżą mamy tam do czynienia, chcemy wspierać tę młodzież. Podpisujemy w tej chwili ze szkołami fryzjerskimi umowy o współpracy, powołujemy klasy patronackie, organizujemy konkursy dla uczniów, gwarantujemy im publikację ich prac w prasie branżowej, a także wyjazdy na praktyki w tym za granicą, gdzie mają szansę zderzyć się twardo z wybranym zawodem.
RG: Rynek na pewno bardzo mocno ewoluuje. Mamy do czynienia z nowymi zjawiskami, takimi jak barberstwo, które teraz tak mocno zaistniaÅ‚o na Å›wiecie i w Polsce. To oczywiÅ›cie kreuje nowe usÅ‚ugi, kreuje to produkty na rzecz wykonywania tych usÅ‚ug, czyli poszerza rynek, zaspokaja coraz to nowe potrzeby. Tak, jak wspomniaÅ‚em wczeÅ›niej fryzjerstwo to jest artyzm, to jest pewna kreacja i na tym polu można siÄ™ doskonale realizować – najlepszym przykÅ‚adem jest koloryzacja, gdzie możemy pochwalić siÄ™ niemaÅ‚ymi sukcesami.
RG: Ponieważ jest to branża bliska branży fashion podlega nieustannym fluktuacjom. Mocne impulsy ze Å›wiata mody natychmiast znajdujÄ… odzwierciedlenie w Å›wiecie fryzjerskim – przykÅ‚adem mogÄ… być mocne, nasycone, czasem bardzo kreatywne kolory wÅ‚osów jakie pojawiajÄ… siÄ™ na polskich ulicach. Z kolei moda na dÅ‚ugie wÅ‚osy nieustannie wymaga coraz bardziej zaawansowanych produktów pielÄ™gnacyjnych. Nie podjÄ…Å‚bym siÄ™ jednak definiowania jakichÅ› bardzo wyraźnych trendów, jest to bardziej rola stylistów.
Wypowiadając się z pozycji producenta mogę natomiast powiedzieć, że staramy się dostarczać na bieżąco narzędzia którymi styliści mogą odpowiedzieć na te modowe impulsy. Wnikliwie analizujemy potrzeby jakie zgłaszają nam nasi fryzjerzy. Niezbyt rozbudowana struktura firmy pozwala reagować na nie dość szybko, minimalizując procesy decyzyjne.
RG: Na początek oferowaliśmy badanie trychologiczne. Na tej podstawie zatrudniony przez nas trycholog precyzyjnie określał problemy z jakimi boryka się skóra głowy i określał kondycję włosów, wskazując jakie konkretnie składniki powinny znaleźć się w codziennej pielęgnacji. Następnie przebadana osoba trafiała do części laboratoryjnej gdzie mogła skomponować sobie produkt dedykowany dla swojego rodzaju włosów i skóry głowy dobierając nie tylko ulubioną kompozycję zapachową ale i niezbędne składniki aktywne.
RG: Na pewno nieustannie optymalizujemy nasze portfolio, między innymi pracujemy nad nowoczesnymi produktami do stylizacji. Obserwujemy także coraz większe zainteresowanie zaawansowanymi produktami wysokiej jakości. Rynek się bogaci, konsument staje coraz bardziej zamożny ale i coraz bardziej świadomy. Odpowiadając na te potrzeby idziemy w kierunku produktów bardziej wysublimowanych, wykorzystujących bardzo nowoczesne technologie i surowce kosmetyczne. Chcemy być w ścisłej czołówce innowacyjnych firm produkujących profesjonalne kosmetyki do pielęgnacji stylizacji i koloryzacji włosów.
RG: Bardzo dziękuję i pozdrawiam całą brać fryzjerską.