15 września odbył się finał czwartej edycji kampanii Dzień Zrównoważonego Piękna marki Davines. Pracownicy firmy, wspólnymi siłami ze współpracującymi z marką fryzjerami, zasadzili 4 000 drzew w Borach Tucholskich. Partnerem akcji był Klub Gaja organizator programu Święto Drzewa.
Bory Tucholskie to jeden z największych kompleksów borów sosnowych w Polsce. W nocy z 11 na 12 sierpnia 2017 roku nad Borami przeszła potężna, katastrofalna w skutkach nawałnica. W ciągu zaledwie 30 minut, tysiące hektarów lasów zostało spustoszone przez żywioł. Huragan złamał nawet stare sosny - zniszczone są całe drzewostany, a nie tylko pojedyncze drzewa. Pole powierzchni zniszczeń objęło aż 790 km kwadratowych, czyli 1,5 razu powierzchni Warszawy. Skutki tej ekologicznej katastrofy są trudne do przewidzenia. Leśnicy szacują, że pierwsze maślaki zbierzemy tam za 10 lat, podgrzybki za 40-50 lat a borowiki dopiero za 80 lat. Odbudowa Borów, które są naszym dobrem wspólnym, to zadanie dla wielu pokoleń Polaków.
Dzień Zrównoważonego Piękna to autorska inicjatywa włoskiej marki Davines – producenta profesjonalnych kosmetyków do koloryzacji, pielęgnacji i stylizacji włosów. Akcja zaczęła się 8 czerwca, kiedy w 150 salonach fryzjerskich w Polsce odbyła się zbiórka pieniędzy na akcję sadzenia drzew na rzecz odbudowy lasu w Borach Tucholskich oraz wsparcie programu Święto Drzewa organizowanego przez Klub Gaja – organizację ekologiczną, która objęła patronat nad akcją.
Dzień Zrównoważonego Piękna organizujemy już po raz czwarty. Do tej pory zasadziliśmy już w sumie ponad 8000 drzew na Śląsku i Mazowszu. W tym roku wyruszyliśmy tam, gzie aktualnie pomoc jest bardzo potrzebna, czyli do Borów Tucholskich. To prawdopodobnie największa tego typu tragedia w Polsce w ciągu ostatnich 100 lat. Wiatr łamał drzewa jak zapałki. Skala zniszczeń jest trudna do wyobrażenia. Cieszymy się, że możemy zaangażować się w odbudowę tak ważnego dla Polski lasu – mówi Marek Graniszewski z Davines.
Celem akcji jest kreowanie proekologicznych postaw i uświadamianie społeczeństwa odnośnie znaczenia drzew dla ludzkiego życia i naszej planety. Marka chciała zwrócić uwagę na problem klęsk żywiołowych, uwrażliwić innych na otaczający nas świat i zainspirować do podjęcia własnych inicjatyw o proekologicznym charakterze.
„Teraz w kontekście katastrofy klimatycznej nie możemy mówić tylko o konieczności współpracy. Teraz musimy wspólnie działać. Na poziomie lokalnym i globalnym. Jest to wyzwanie dla biznesu, polityki, nauki i organizacji społecznych. Dlatego nasze działania z Davines uważam za doskonały przykład, jak należy pracować wspólnie dla dobra planety, ludzi i zwierząt” – powiedział Jacek Bożek z Klubu Gaja.
Od 2009 roku kolejne edycje akcji organizowane są we Włoszech, Francji, Hiszpanii, Norwegii, Szwecji, Kanadzie i USA pod nazwą „Sustainable Beauty Day”. Fundusze zebrane w salonach w ramach akcji zostały już przeznaczone na zsadzenie drzew w Mozambiku, Brazylii, Indonezji, Włoszech i na Madagaskarze. Przedsięwzięcie ma swoje źródło w idei zrównoważonego rozwoju, którą Davines na co dzień kieruje się w swoich działaniach biznesowych, czego dowodem jest obecność w elitarnych gronie firm B CORP (Benefit Corporations). Certyfikat przyznawany jest firmom, które spełniają najwyższe standardy w zakresie działań na rzecz otoczenia i środowiska.
Dzień Zrównoważonego Piękna 2019 to także wsparcie dla ogólnopolskiego programu Święto Drzewa. To realizowany od 2003 roku program edukacji ekologicznej Klubu Gaja. Inauguracją programu jest ogólnopolska i międzynarodowa akcja sadzenia drzew co roku 10 października. Od 2007 roku program bierze udział w Kampanii Miliard Drzew dla Planety – ogólnoświatowej inicjatywie sadzenia drzew, aby sprostać wyzwaniom, jakie niosą zmiany klimatyczne, wspieranej przez ONZ. Przez 16 lat istnienia Święta Drzewa, posadzonych zostało blisko 900 000 drzew i zebrano 5000 ton makulatury.