Jakie działania należy podjąć, aby usługi w salonach fryzjerskich były komfortowe i bezpieczne po wprowadzeniu odmrożenia ograniczeń epidemicznych? Przyszło nam żyć w dziwnych czasach... Stan pandemii to bardzo trudny okres, nie tylko dla nas samych, ale również dla naszych biznesów - salonów fryzjerskich. Czas kwarantanny dał się wyjątkowo we znaki.
Początkowo rząd nakazał zawiesić działanie szeroko rozumianej branży beauty, natomiast aktualnie pracujemy w nowym reżimie sanitarnym. W związku z tym trzeba „zaprzyjaźnić się” z nowymi standardami pracy.
Wizyta u fryzjera będzie teraz wyglądała zupełnie inaczej, wedle wytycznych Głównego Inspektoratu Sanitarnego dla branży fryzjerskiej.
Po pierwsze, zalecane jest przyjmowanie ograniczonej liczby klientów w salonie, poprzez odstępy czasowe. Klienci są zobligowani do umawiania wizyt wyłącznie przez internet lub telefon. Osobiste stawiennictwo w salonie, w celu umówienia się nie jest dozwolone. Poczekalnia jest zlikwidowana, dlatego klienci umówieni są na konkretną godzinę, powinni stawiać się o czasie.
Nie wskazane jest również przychodzenie na umówioną wizytę z osobami towarzyszącymi. Rzeczy osobiste oraz odzież wierzchnia klientów muszą być odizolowane i przechowywane w odpowiednio pokrowcach na odzież.
Zapewnienie minimum 2 metrów dystansu klientów od siebie, a w razie potrzeby między stanowiskami pracy zostaną wprowadzenie ekrany oddzielające. Obowiązkowe będzie używanie przez personel salonu maseczek, rękawiczek, przyłbic itp., by zakryć usta i nos oraz stroju specjalistycznego.
Przed rozpoczęciem usługi, pracownicy przeprowadzą z klientem krótką ankietę oraz zmierzą mu bezdotykowo temperaturę.
Klient także musi używać maseczki i rękawiczek lub zdezynfekować ręce. Zakazane jest używanie telefonów komórkowych przez klienta w czasie wykonywania usługi. W salonach nie będzie niestety możliwości serwowania kawy czy herbaty. Wyjątkiem jest woda podawana w jednorazowych kubeczkach lub butelkowa.
Po skończonej pracy preferowana forma zapłaty to płatność bezgotówkowa. Obowiązkiem pracodawcy jest również natychmiastowe odsunięcie od pracy personelu z objawami chorobowymi.
Po każdej osobie dezynfekowane będzie stanowisko pracy oraz sterylizowane wszystkie narzędzia i urządzenia. Personel będzie musiał dezynfekować powierzchnie kontaktowe t.j. klamki, kontakty itp., kilka razy w ciągu dnia.
W salonie nie może być testerów kosmetyków. Wszystkie tekstylia, w tym pelerynki, muszą być jednorazowe lub dezynfekowane po każdym kliencie. Jednoczesne sumienne przestrzeganie wszystkich wytycznych zapewniających ochronę przed szerzeniem się zakażeń i innych chorób zakaźnych.
Sytuacja ta jest dla wszystkich nowa i wymagająca zdobycia nowej wiedzy oraz wprowadzenia odpowiednich środków bezpieczeństwa. Jest to bardzo istotne ze względu na zachowanie zdrowia oraz komfortu naszych klientów jak i personelu. A zatem, obie strony muszą przyzwyczaić się do pewnych zmian jakie nastąpiły w salonach dla wspólnego dobra.
Marta Robak laureatka wielu prestiżowych konkursów w Polsce i na świecie. Mistrzyni Świata i trzykrotna Mistrzyni Europy we Fryzjerstwie Artystycznym. Ambasador i Dyrektor Artystyczny Kaaral Polska. Szkoleniowiec z zakresu nowoczesnego fryzjerstwa i kreowania trendów. Członek międzynarodowej grupy artystycznej Kaaral. Zapraszana jest na seminaria i pokazy na całym świecie. Nagrodzona tytułem Międzynarodowego Stylisty roku w Mirror Awards - Canada. Autorka wielu kolekcji fryzur publikowanych w czasopismach modowych oraz na pokazach mody. Odznaczona złotym i platynowym medalem im. Jana Kilińskiego za wybitne zasługi dla Rzemiosła Polskiego.