Tonowanie włosów po rozjaśnieniu i neutralizacja złocistych/żółtych odcieni to obecnie kluczowe zagadnienie w obszarze koloryzacji. Jasne, chłodne świetliste blondy to marzenie wielu kobiet, a dążenie do idealnego odcienia spędza sen z powiek wielu fryzjerom.
Poruszając się w temacie blondu najważniejszym elementem jest odpowiedź na bardzo ważne pytanie: co powoduje że włosy po rozjaśnieniu uciekają w ciepłe odcienie? Dzieje się tak z powodu rozpuszczenia melaniny -naturalnego pigmentu podczas rozjaśniania. W procesie tym w zależności od jakiego poziomu włosów wychodzimy uzyskujemy odpowiedni tzw. podkład rozjaśniający określany inaczej jako - krzywa.
Krzywa rozjaśniająca jest wykresem pokazującym jaki podkład rozjaśniający pojawi się we włosach w zależności od poziomu wyjściowego przed rozjaśnianiem, oraz jaki poziom możemy docelowo otrzymać. Jest to o tyle istotne iż w zależności od tego, jaki podkład rozjaśniający uzyskamy na takim poziomie będziemy stosować farby tonujące.
Żółty podkład towarzyszy nam już od poziomu 7/ przez 8/,9/ i 10/
Na każdym poziomie jest go inna ilość np. na poziomie 7/ - mamy podkład żółto - pomarańczowy na 8/- złoto, 9/ jasny żółty, 10/ bardzo jasny żółty
Ta informacja pozwala nam dobrać farbę na odpowiednim poziomie bo każdy poziom ma inną zawartość pigmentów. Podążając tym tropem farba poziomie 10/ będzie zawierała mniej pigmentu do neutralizacji niż odcień na poziomie 9/ czy 8/.
Dlatego tak ważne jest określenie na jakim poziomie uzyskaliśmy podkład rozjaśniający. Jeżeli po dekoloryzacji uzyskaliśmy podkład rozjaśniający na poziomie 8/ czyli o bardzo dużej zawartości pigmentu złotego/żółtego - położenie farby z poziomu 10/ nie zniweluje nam niechcianego odcienia gdyż w formule jest za mało pigmentu i w efekcie włosy dalej pozostaną ciepłe.
Jednak najważniejsze przy tonowaniu jest prawidłowy odczyt koła koloru. Kolory ustawione naprzeciw siebie neutralizują się wzajemnie. Aby uzyskać piękny chłodny kolor, taki jakiego najczęściej oczekują nasze klientki musimy zastosować tzw. teoria koloru Munsella, która mówi o wzajemnym oddziaływaniu kolorów na siebie oraz ich neutralizowaniu. W myśl tym zasadom na których opiera się cały świat kolorów aby zneutralizować żółty odcień musimy zastosować pigment fioletowy. Pamiętać jednak musimy iż kolor fioletowy odpowiada jedynie za neutralizację pigmentu żółtego, dlatego tak ważne jest by w puli pigmentów w mieszance znalazł się także odcień docelowy który chcemy uzyskać.
Aby nauczyć siÄ™ prawidÅ‚owo tonować niechciane tony zapraszam na szkolenia z zagadnieÅ„ teorii koloru do Akademii Vitality’S Polska. Podczas kursów Masterclass Akademii Koloru w szczegółowy i wyczerpujÄ…cy sposób uczymy prawidÅ‚owego i skutecznego tonowania niechcianych tonów.
Mariusz Gola. Edukator fryzjerski z plastycznym wyksztaÅ‚ceniem, pedagog. KochajÄ…cy rozwijać siebie jak i wpÅ‚ywać na rozwój innych. Fryzjer dziaÅ‚ajÄ…cy czynnie na praktyczne wszystkich pÅ‚aszczyznach fryzjerstwa. Laureat konkursów fryzjerskich. PracujÄ…cy przy sesjach zdjÄ™ciowych, teledyskach, produkcjach serialowych, pokazach mody i pokazach fryzjerskich. SÄ™dzia w konkursach fryzjerskich. Autor wÅ‚asnej linii kosmetyków oraz kreator trendów „Tworzenie to moja pasja„ DoÅ‚Ä…czyÅ‚ do teamu szkoleniowego Vitality’S Polska prezentujÄ…c autorski program szkoleÅ„ dla klientów marki.