Stylizacja włosów - w szczególności w wykonaniu profesjonalistów - to nie tylko element pracy, ale sztuka, która perfekcyjnie realizowana sprawi, że żaden fryzjer nie będzie narzekał na brak klientów.
Jednak by osiągnąć ten poziom wymagane są przede wszystkim dwa elementy – najwyższej jakości produkty i ciągłe doskonalenie umiejętności. O to, jak osiągnąć stylizacyjny MasterClass, pytamy dziś Martę Hawro-Kociubę, założycielkę “Niezwykłe Czesanie”.
Redakcja [R]: Od wielu lat jesteś aktywna w branży fryzjerskiej nie tylko jako stylista, ale również szkoleniowiec. Jakie zmiany nastąpiły na przestrzeni ostatnich lat, jak ten rynek się zmienia?
Marta Hawro-Kociuba [MHK]: Tak, jako stylistka pracuję już od 12 lat, natomiast od 5 lat niemalże 80 proc. mojej pracy to działalność szkoleniowa zarówno w Polsce, Europie, jak i USA. W ciągu ostatnich lat nastąpiła ogromna zmiana w branży fryzjerskiej, spowodowana głównie rozwojem mediów społecznościowych. To właśnie wzrost popularności tych mediów doprowadził do umożliwienia klientom błyskawicznego dostępu do ogromnej ilości inspiracji ze świata. Konsekwencją tego było nie tylko zwiększenie świadomości klientów na temat różnorodnych możliwości, ale także i rosnąca potrzeba ich posiadania. Im więcej oczekiwali klienci, tym większa presja spadała na fryzjerów i stylistów, którzy musieli dać swoim klientom to, czego potrzebowali. I stało się to przyczyną rozwoju branży fryzjerskiej, co niesamowicie mnie cieszy.
R: Każdego dnia wykonujesz wiele niezwykłych stylizacji, które służą zarówno kobietom podczas ważnych w życiu wydarzeń, jak i uczestnikom prowadzonych przez Ciebie szkoleń. Jaką rolę odgrywają kosmetyki, na których pracujesz?
MHK: Rola produktów, z których się korzysta, jest ogromna. Kosmetyk trzeba znać, lubić i czuć. Stawiać na jakość i nauczyć się z tą jakością pracować świadomie. Rozumienie właściwości kosmetyków, możliwości zastosowania ich są niezwykle istotne.
R: Wrzesień 2024 to miesiąc szczególny – Keune Haircosmetics rewolucjonizuje rynek stylizacji wprowadzając zupełnie nową serię Style. Współpracujesz z marką Keune i w codziennej pracy wykorzystujesz właśnie te produkty. Skąd ten wybór, co wyróżnia te kosmetyki?
MHK: Na premierę całej serii czekam z niecierpliwością już od jakiegoś czasu. Cała marka dla mnie to przede wszystkim jakość wypływająca z wieloletniego doświadczenia – i to czuć w tych produktach. Co jednak mnie przekonało? Przede wszystkim przeogromny wybór produktów właśnie do stylizacji. To druga marka w moim życiu, pracując na której wiem, że jestem w stanie wykonać całą nowoczesną stylizację. W przypadku Keune wiem, że tylko przy użyciu tej jednej marki mogę stosować najnowsze techniki. Możliwe jest to właśnie dzięki tej szerokiej gamie produktów i ich wielu właściwościach. Produkty Keune powstają w wyniku zrozumienia specyfiki pracy światowych stylistów fryzur oraz doświadczenia. W dodatku – są to kosmetyki ekskluzywne. Myślę że są to cechy również mojej osobistej marki, z którymi się utożsamiam, dlatego tak mi blisko do Keune Haircosmetics.
R: Jako właściciel firmy szkoleniowej spotykasz wielu fryzjerów, którzy pod Twoim okiem chcą poszerzać swoje umiejętności. Jak oceniasz aktualną ogólną kondycję tego zawodu w Polsce? Czy fryzjerzy chcą się szkolić, czy stale potrzebują szkoleń podnoszących ich wiedzę w zakresie stylizacji?
MHK: Po latach prowadzenia licznych szkoleń zarówno w kraju, jak i zagranicą, mogę stwierdzić, że kondycja branży fryzjerskiej w Polsce jest na bardzo wysokim poziomie. Zawsze z dumą prowadzę szkolenia jako edukator zagranicą. W Polsce mamy naprawdę wielu wspaniałych i ambitnych fryzjerów oraz stylistów, co jednak nie zmienia faktu, że świat zmienia się dynamicznie. A to oznacza, że nieustannie trzeba się rozwijać i szkolić, bo bez tego – łatwo zostać w tyle. Na szczęście polscy fryzjerzy i stylistki są zawsze otwarci na nową wiedzę i zdobywanie coraz to bardziej zaawansowanych umiejętności, co jest wspaniałe. Właśnie dlatego uwielbiam tu pracować, bo ta postawa dodaje mi energii do dalszego działania.
O sztuce profesjonalnej stylizacji opowiadała Marta Hawro-Kociuba, założycielka firmy Niezwykłe Czesanie. Autorka technik stylizacji włosów i edukator. Dziękujemy za rozmowę.