- Iwona Marhulets opowiada o swojej książce Poradnik Fryzjera, czyli obsługa doskonała w salonie fryzjerskim.
Kilka tygodni temu ukazał się poradnik branżowy opracowany przez Iwonę Marhulets - edukatora, który z rynkiem fryzjerskim związany jest od wielu lat. Na stronie systemu Versum.pl – marka jest oficjalnym partnerem wydawnictwa – można znaleźć wywiad z autorką.
Iwona opowiada o inspiracji do napisania książki, przekazie i wartości merytorycznej dla czytelników.
Od wielu lat prowadzi Pani szkolenia i coaching dla branży fryzjerskiej, pisze również dla magazynów oraz do Akademii Versum – skąd decyzja o napisaniu książki?
Przede wszystkim z potrzeb rynku, bowiem jak dotąd nie było poradnika, który kompleksowo przedstawia standard obsługi klienta w salonie fryzjerskim. Ponadto, już kilka lat temu, obiecałam uczestnikom moich szkoleń, że napiszę książkę, ale ciągle brakowało czasu. Nie wszyscy zainteresowani mogą trafić na szkolenie, a książka jest dostępna dla wszystkich. Wreszcie – zrobiłam to dla siebie. Jako podsumowanie wiedzy i doświadczeń wyniesionych ze współpracy z fryzjerami.
Czy może Pani przybliżyć, o czym jest książka i do kogo jest adresowana?
Podaję czytelnikom przepis na obsługę doskonałą. Doskonałą, czyli dopasowaną do potrzeb i oczekiwań klienta. Standard obsługi przedstawiam w 10-ciu krokach, które uwzględniają komunikację z klientem od jego wejścia do momentu opuszczenia salonu. Zalecam, w jaki sposób przeprowadzić konsultacje, aby dobrać fryzurę, w której klient nie tylko świetnie wygląda, ale i dobrze się czuje. Zwracam uwagę na znaczenie wykonania diagnozy skóry głowy i włosów. Stanowi ona bowiem podstawę doboru właściwych produktów do pielęgnacji i stylizacji w salonie oraz doradztwa w zakresie stosowania tychże produktów w domu. A dobre doradztwo, jak wiemy, jest podstawą sprzedaży. Omawiam również cały savoir vivre, jaki powinien towarzyszyć obsłudze klienta.
Wracając do pytania - książka adresowana jest zarówno do właścicieli oraz menedżerów salonów, jak i indywidualnych fryzjerów. Właściciele i menedżerowie na jej podstawie będą mogli opracować i wprowadzić nowy Standard Obsługi Klienta lub zweryfikować dotychczasowy. Fryzjerzy zaś znajdą w książce praktyczne wskazówki, w jaki sposób podnieść swój poziom realizacji usług.
Książka koncentruje się na obsłudze klienta – czy według Pani to w dalszym ciągu słaby punkt w branży fryzjerskiej?
Myślę, że w większości tak - i to nie tylko w branży fryzjerskiej. Kilkanaście lat temu, rynek nie był tak konkurencyjny, a klienci byli mniej wymagający niż obecnie. A wielu fryzjerów zachowuje się w taki sposób, jakby czas zatrzymał się w miejscu – choć domyślam się, że sami, jako klienci, mają wysokie wymagania. Prawdopodobnie brakuje wzorców i podstawowej wiedzy w zakresie obsługi klienta. Z tego, co wiem, w szkołach przygotowujących do wykonywania zawodu nie ma przedmiotu, który kompleksowo zajmowałby się tym tematem. Książka może wypełnić tę lukę.
Motto Pani książki brzmi "Dobry fryzjer jest jak czarodziej: zmienia wygląd i uzdrawia duszę" – kim jest dziś dobry fryzjer?
No właśnie czarodziejem. Proszę zwrócić uwagę, jak wygląda praca fryzjera z klientem. Dobry fryzjer w zasadzie kreuje nowy wizerunek danej osoby i równocześnie pozytywnie wpływa na jej samopoczucie.
Pełną treść wywiadu oraz informacje o książce można znaleźć na: www.versum.pl