Na temat bezpieczeństwa osób wykonujących zabiegi kosmetyczne, w tym trychologiczne napisano już dużo.
Pomijając kwestie szczegółów samych zabiegów i skupiając się na rzeczach formalno-prawnych warto przypomnieć o dwóch elementach bezpieczeństwa zawodowego, o których kosmetyczki i kosmetolodzy często zapominają.
Po pierwsze: ubezpieczenie OC na wypadek likwidacji skutków ewentualnych powikłań i roszczeń ze strony klienta. Jednym z podstawowych elementów zwiększających bezpieczeństwo gabinetu kosmetycznego, w tym osób wykonujących zabiegi trychologiczne jest dobrze skonstruowane ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, czyli OC zawodowe. Dostępne na rynku ubezpieczenia OC działalności gospodarczej teoretycznie gwarantują taką ochronę. Teoretycznie, ponieważ nie są one dedykowane stricte branży kosmetycznej i nie zawierają szczegółów, czyli np. listy zabiegów jakie obejmuje ubezpieczenie. Rodzi to szereg problemów związanych z wypłatą odszkodowań w sytuacji konieczności likwidacji skutków powikłań. Powstaje bowiem pytanie, czy ubezpieczenie OC obejmuje dany zabieg np. trychologiczny i czy kosmetyczka lub kosmetolog jest na ten zabieg ubezpieczony/a. Dotyczy to w szczególności wszystkich poważnych zabiegów takich jak na przykład mezoterapia.
Dlatego też, kierując się dobrze pojętym własnym interesem wybierajmy więc te ubezpieczenia OC, które są dedykowane zawodom kosmetycznym i zawierają listy zabiegów (najlepiej w formie załącznika do polisy). Powinniśmy bowiem być pewni, iż zabiegi które wykonujemy są ubezpieczone.
W tym miejscu warto też przypomnieć, iż podpisując polisę na salon kosmetyczny, ubezpieczamy wszystkich jego pracowników. Jednak aby ubezpieczenie było skuteczne, pracownik wykonujący zabiegi trychologiczne musi legitymować się uprawnieniami do wykonania zabiegu, czyli np. posiadać certyfikat, dyplom szkoły czy potwierdzenie realizacji kursu.
Po drugie: pisemna zgoda klienta na wykonanie zabiegu. Pomimo, iż nie istnieją w polskim prawie wytyczne co do wykonywania zabiegów, wypracowane dobre praktyki mówią, iż zanim wykona się zabieg potrzebna jest pisemna zgoda klienta. Konstruując formularz zgody warto pamiętać o tym, iż powinien on zawierać szereg elementów takich jak dane klienta, cel zabiegu, wskazania do zabiegu, przeciwskazania, możliwe powikłania z określeniem ryzyka ich wystąpienia, zalecenia po zabiegowe, datę, miejsce i podpis klienta. Warto też pamiętać, że zgoda na zabieg musi być też uświadomiona, a więc klient ma zostać w jasny i zrozumiały sposób poinformowany, musi zrozumieć skutki i ryzyka związane z zabiegiem.
Grzegorz Maciaszek
Dyrektor Zarządzający MedLegalis